16 Δεκ 2010

Οι Οικολόγοι Πράσινοι Λάρισας
για το χιονοδρομικό στον Κίσσαβο



Δελτίο Τύπου

Με αφορμή τις τελευταίες πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις κάποιοι σκέφτονται με ποιο τρόπο θα μπορούν πλέον να βγάλουν εύκολα κέρδη. Οι προτάσεις πολλές και μέσα σ’ αυτές η δημιουργία νέων χιονοδρομικών κέντρων. Στην περιοχή ο Κίσσαβος, που ήταν και στο παρελθόν επίκεντρο του ενδιαφέροντος, είναι ο ορεινός όγκος που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Υποστηρίζεται από πολλούς ότι η λύση για τουριστική ανάπτυξη στον εν λόγω ορεινό όγκο είναι η διάνοιξη ασφαλτόδρομων και η δημιουργία χιονοδρομικού κέντρου. Προτείνεται μάλιστα η οδική σύνδεση των χωριών Σπηλιά, Καρίτσα, Μελιβοία, Μεγαλόβρυσο, Ανατολή μεταξύ τους καθώς και με την κορυφή του Κισσάβου με ασφαλτόστρωση.

Πρέπει να υπάρξει σύνδεση μεταξύ των χωριών με καλύτερους δρόμους πρώτα απ’ όλα για την εξυπηρέτηση των κατοίκων της περιοχής όμως είναι αφελές να προτείνει κανείς διάνοιξη ασφαλτόδρομων που θα κοστίσουν εκατομμύρια ευρώ, σε μια δύσκολη οικονομικά περίοδο. Οι δρόμοι που ήδη έχουν ανοιχθεί σχεδόν μέχρι την κορυφή του βουνού, προκαλούν προβλήματα που, εκτός από την καταστροφή της ορεινής φύσης και την αντιαισθητική εικόνα που δημιουργούν, έχουν ως συνέπεια σε πολλές περιοχές του βουνού, ακόμα και μέσα σε φαράγγια και ρέματα, να έχουν μεταφερθεί απορρίμματα (ακόμα και ψυγεία και πλυντήρια έχουν πεταχτεί) και οι όμορφες αυτές περιοχές να έχουν μετατραπεί σε χωματερές με πολλούς ακόμα κινδύνους (πυρκαγιές, μόλυνση υδροφόρου ορίζοντα κ.ά.).

Επίσης, για να κατασκευαστεί ένα χιονοδρομικό κέντρο χρειάζεται διάνοιξη δεκάδων χιλιομέτρων ασφαλτόδρομων σε δασικές ή αλπικές ορεινές ζώνες, κατασκευή κτιρίων σε δεσπόζουσες αλπικές τοποθεσίες, ισοπέδωση πλαγιών για τις πίστες και τέλος, εγκατάσταση πυλώνων (5-15 μέτρων ψηλοί) και συρματόσχοινων για τα δεκάδες lift. Άρα, είναι το λιγότερο ανόητο να μιλά κανείς για χιονοδρομικά σε περίοδο κλιματικής αλλαγής και ενώ ξέρουμε πως η περίοδος χιονόπτωσης στον εν λόγω ορεινό όγκο είναι πολύ μικρή. Διαρκεί μόλις ένα με τρεις μήνες το χρόνο. Πολλές φορές μάλιστα βαφτίζονται εκπαιδευτικά τέτοια χιονοδρομικά κέντρα επειδή δεν επιτρέπεται, σύμφωνα με το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο για τον Τουρισμό, η δημιουργία νέων χιονοδρομικών κέντρων. Έτσι αυτά βαφτίζονται «εκπαιδευτικές πίστες» ώστε να μπορέσουν να επιχορηγηθούν.

Στη Γαλλία, μια χώρα όπου το σκι αποτελεί μια τις βασικότερες μορφές τουρισμού, βρίσκεται υπό επανεξέταση το μοντέλο της τουριστικής ανάπτυξης. Ολοένα και περισσότεροι χιονοδρομικοί σταθμοί της Γαλλίας εγκαταλείπονται λόγω έλλειψης χιονιού με τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις ερειπωμένες και σκουριασμένες.

Αντίθετα υπάρχουν εναλλακτικές μορφές ήπιου τουρισμού που έχουν μικρότερο κόστος κατασκευής και λειτουργίας, δεν επιβαρύνουν το ορεινό οικοσύστημα και αναπτύσσονται καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, όπως για παράδειγμα η αναρρίχηση, το ράφτιν, το καγιάκ, η ποδηλασία, το ορειβατικό σκι, σκι αντοχής στους υφιστάμενους δασικούς δρόμους, η πεζοπορία σε σηματοδοτημένα μονοπάτια, οι παραδοσιακοί οικισμοί, κλπ. Παραδείγματα πετυχημένης εναλλακτικής τουριστικής ανάπτυξης αποτελούν η Κάλυμνος και τα Μετέωρα που, λόγω των σημαντικών αναρριχητικών πεδίων που διαθέτουν, έχουν αναδειχθεί σε παγκόσμιους αναρριχητικούς προορισμούς. Επίσης το Πάπιγκο και η Κόνιτσα, όπου οι παραπάνω φιλικές προς το περιβάλλον δραστηριότητες αναπτύσσονται όλο το χρόνο. Έτσι υπάρχει πραγματική άνθιση της τοπικής οικονομίας

Οι Οικολόγοι Πράσινοι προτείνουμε ολοκληρωμένες και δοκιμασμένες λύσεις για την ορθή χρήση και συνύπαρξή μας με το περιβάλλον.

Με εκτίμηση Οικολόγοι Πράσινοι Λάρισας

8 Δεκ 2010

Προβλήματα και προοπτικές της Τουριστικής Χιονοδρομίας στην Ελλάδα

Φόρουμ υπό τη διοργάνωση του Ελληνικού Συλλόγου Τουριστικής Χιονοδρομίας
Προβλήματα και προοπτικές της Τουριστικής Χιονοδρομίας στην Ελλάδα

Τετάρτη, 8 Δεκεμβρίου 2010

Η χαώδης γραφειοκρατία, η η έλλειψη απόκτησης του σήματος του ΕΟΤ λόγω εμπλοκής σε θέματα γης και χωροταξικού και ο ισχυρός ανταγωνισμός από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες αποτελούν τα σημαντικότερα προβλήματα του ελληνικού χιονοδρομικού τουρισμού, όπως αναλύθηκαν σε φόρουμ με θέμα "Ανάπτυξη Τουριστικής Χιονοδρομίας στην Ελλάδα - Προβλήματα και Προοπτικές", που πραγματοποιήθηκε, παρουσία τόσο της πολιτικής ηγεσίας όσο και των άμεσα σχετιζόμενων φορέων, την Τρίτη 7 Δεκεμβρίου, στο ξενοδοχείο Amalia Hotel Athens.

Η διοργάνωση του φόρουμ αποτέλεσε μια πρωτοβουλία του Ελληνικού Συλλόγου Τουριστικής Χιονοδρομίας (Ε.Σ.ΤΟΥ.Χ.), με το συντονισμό της εταιρείας Travel Media Applications, για μια εφΆόλης της ύλης συζήτηση με αντικείμενο τα προβλήματα και τις προοπτικές της τουριστικής χιονοδρομίας -αλλά και του χειμερινού τουρισμού γενικότερα. Στο φόρουμ συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων, το υφιστάμενο νομικό καθεστώς, το ιδιοκτησιακό και αδειοδοτήσεις, αλλά και η αδυναμία και ανυπαρξία επενδύσεων. Ακόμη, ο εκσυγχρονισμός των υπαρχουσών χιονοδρομικών εγκαταστάσεων, καθώς και η δημιουργία μηχανισμών υποστήριξης ορεινού τουρισμού κ.λπ. (τουρισμός τεσσάρων εποχών και χιονοδρομικός τουρισμός εβδομάδας, "Λευκές Εβδομάδες").

Χαιρετισμούς απηύθυναν ο υφυπουργός Πολιτισμού & Τουρισμού, κ. Γιώργος Νικητιάδης και ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής, κ. Ανδρέας Ανδρεόπουλος, ενώ από την πλευρά της αντιπολίτευσης, το "παρών" με ομιλία της έδωσε η υπεύθυνη του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Τουριστικής Ανάπτυξης της ΝΔ, κα Όλγα Κεφαλογιάννη. Ακόμη, στα ζητήματα του χειμερινού και χιονοδρομικού τουρισμού αναφέρθηκαν με ομιλίες και παρεμβάσεις τους ο πρόεδρος της Ένωσης Χιονοδρομικών Κέντρων Ελλάδος, κ. Χρήστος Παππάς, η αντιπρόεδρος της Ένωσης Χιονοδρομικών Κέντρων Ελλάδος, κα Τζούλια Τσαλίκη, ο γενικός έφορος του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA), κ. Νίκος Κελαϊδίτης, ο κ. Μιχάλης Ζιώτης από την εταιρεία PADEV και ο κ. Απόστολος Καραφίλης από την εταιρεία Skylines Euroski.

Χαρακτηριστικά είναι τα στοιχεία που έδωσε στην ομιλία του, ο κ. Παναγιώτης Δρίβας, διευθυντής του Χιονοδρομικού Κέντρου Παρνασσού και εκπρόσωπος της Εταιρείας Τουριστικής Ανάπτυξης:

Σήμερα λειτουργούν στην Ελλάδα 18 Χιονοδρομικά Κέντρα
Υπάρχουν 190 χλμ. χιονοδρομικές πίστες
Υπάρχουν 110 τουριστικοί αναβατήρες, από τους οποίους 30 εναέριοι, με συνολική μεταφορική ικανότητα περίπου 70.000 άτομα/ώρα,
Το άθροισμα των μέσων όρων των εισιτηρίων (χιονοδρόμων και επισκεπτών) όλων των ελληνικών Χ.Κ. ανά χιονοδρομική περίοδο υπολογίζεται περίπου στις 500.000 προσελεύσεις
Αν θεωρήσουμε έναν τζίρο 100 ευρώ ανά προσέλευση για εξοπλισμό, μεταφορά, διατροφή, διανυκτέρευση κ.λπ., μπορούμε να υπολογίσουμε σε μια πρώτη προσέγγιση, ότι τα ελληνικά Χ.Κ. πραγματοποιούν έναν τζίρο περίπου 50 εκατ. ευρώ ετησίως, χωρίς τα λαμβάνουμε υπόψη οικονομικά μεγέθη που σχετίζονται με την αξία γης και ακινήτων.
Όπως ανάφερε η κα Όλγα Κοτσίνα, πρόεδρος Δ.Σ. του Ελληνικού Συλλόγου Τουριστικής Χιονοδρομίας, τα σημαντικότερα προβλήματα είναι:
Ζημιές στους ισολογισμούς των Χ.Κ.
Υπερκορεσμός τα Σαββατοκύριακα και υπολειτουργία τις καθημερινές.
Ελλείψεις εξειδικευμένου προσωπικού και ελλιπής εκπαίδευση εργαζομένων στα Χ.Κ.
Απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις.
Ανυπαρξία σημαντικών επενδύσεων για την ανακαίνιση ή και επέκταση των υφισταμένων εγκαταστάσεων.
Επιτυχίες του συναγωνισμού - διαρκώς αυξανόμενη προσέλευση ελληνικής χιονοδρομικής πελατείας, τόσο από παραδοσιακά (Ελβετικά, Γαλλικά, Ιταλικά, και Αυστριακά) όσο και από γειτονικά (Βουλγαρικά, Τουρκικά, Σκοπιανά) Χ.Κ.
Ελλιπές προϊόν, το οποίο οδηγεί σε κακή χιονοδρομική εμπειρία για τους πελάτες.
Τέλος, ο σύμβουλος Χιονοδρομίας του Ε.Σ.ΤΟΥ.Χ, κ. Σωτήρης Γιαννόπουλος, ανέπτυξε τις προτάσεις του Συλλόγου, οι οποίες συνοψίζονται στα ακόλουθα:
Επέκταση, εκσυγχρονισμός και καλή λειτουργία των Χ.Κ.
Δημιουργία μηχανισμών υποστήριξης των Χ.Κ. από τις τοπικές κοινωνίες (αυτοδιοίκηση και τοπικές επιχειρήσεις).
Ανάπτυξη τουρισμού 4 εποχών και τουρισμού εβδομάδος στην ευρύτερη περιοχή.

πηγή http://www.traveldailynews.gr